Vulnerabilities and sexual harassment of Ecuadorian university students
DOI:
https://doi.org/10.47187/cssn.Vol14.Iss1.215Keywords:
Gender-Based Violence, Sexual Harassment, Preventive Health ServicesAbstract
Introduction: Sexual harassment is a problematic present in spaces of social interaction and universities are no exception. Objective: To describe the experiences of sexual harassment of Ecuadorian university students by sex, gender, age, sexual orientation, area of origin, disability and ethnicity, in order to show the vulnerabilities of students to this type of gender-based violence that takes place in university spaces. Methods: Cross-sectional descriptive research, in a non-probabilistic stratified sample of 3731 university students, to whom the previously validated Survey on Sexual Harassment in Higher Education Institutions was applied. Results: Sexual harassment is more frequent among women, although there are cases of male victims. Students who self-identify as heterosexual are those who have suffered the most from sexual harassment. The most affected ethnicity was mestizo, although there are cases in other ethnicities. It is worth noting the presence of sexual harassment in students with disabilities. Conclusions: Sexual harassment is present on university campuses, therefore, it is necessary to think about the responsibility of higher education institutions, and what would be the ways to prevent university sexual harassment.
Downloads
References
Prieto M. Violencias de género y acoso sexual en las universidades del Ecuador. LASA Forum [Internet]. 2019 [citado 3 de mayo de 2022];50(2):14–7. Disponible en: https://forum.lasaweb.org/files/vol50-issue2/Academia-Solidaria-2.pdf
Bernal D, Fúquene D, Laura N. El acoso sexual en entornos universitarios en Bogotá: ¿Una conducta normalizada? En: Los otros en mí. Justicia transicional enfoque diferencial y educación para la paz. TI, editor. Colombia; 2020.
Flores-Bernal R del C. Políticas de educación superior sobre acoso sexual en Chile. Educ y Educ [Internet]. 2019 [citado 13 de mayo de 2023];22(3):343–58. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942019000300343
Obregón D, Zapata J, Rivera M, Solano K. Las violencias cotidianas: Las universitarias frente al acoso sexual callejero. Memorias del III Congr Int Género. 2020;(114):18–24.
Lizama-Lefno A, Quiñones AH. Sexual harassment in the university context: Projective diagnostic study of gender situation at the Universidad de Santiago de Chile. Vol. 56, Pensamiento Educativo. 2019. p. 1–14.
María D, Nina C. Acoso Sexual Universidades y Futuros Posibles. Editorial De Justicia, editor. Bogotá; 2021.
Gamboa M. Acoso sexual en la Universidad: de protocolos y protocolos. Nomadas. 2019;51:211–21.
Alonso-Ruido P, Martínez-Román R, Rodríguez-Castro Y, Carrera-Fernández MV. El acoso sexual en la universidad: la visión del alumnado. Rev Latinoam Psicol. 2021;53:253–60.
Núñez E. Acoso sexual: una realidad invisible en las universidades en Paraguay. Rev Científica Estud e Investig. 2018;6:42–4.
Ley Organica De Educacion Superior, LOES. Ecuador: Registro Oficial Suplemento 298; 2018.
Larrea M de L, Paula C, Almeida M, Palacios P, Acosta D, José M, et al. ¿Cómo se mide el acoso sexual? Aportes para determinar la prevalencia del acoso sexual en las instituciones de educación superior. AbyaYala. Quito; 2020.
Mundial AM. Declaración de Helsinki de la Aociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, editor. 2008.
Franco Cedeño FJ, Osorio Sánchez AV, Cervantes Molina XP. Relación entre el bienestar psicológico, rendimiento académico y acoso en los estudiantes universitarios [Internet]. Vol. 11, Revista Universidad y Sociedad. 2019 [citado 8 de diciembre de 2022]. p. 301–8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000500301&lng=es&nrm=iso&tlng=es%0Ahttp://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202019000500301&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Quintero Solís SI. El acoso y hostigamiento sexual escolar, necesidad de su regulación en las Universidades [Internet]. Vol. 51, Revista De Estudios De Género, La Ventana. 2020 [citado 9 de diciembre de 2022]. p. 245–71. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/laven/v6n51/1405-9436-laven-6-51-245.pdf
Echeverría Echeverría R, Paredes Guerrero L, Evia Alamilla NM, Carrillo Trujillo CD, Kantún Chim MD, Batún Cutz JL, et al. Caracterización del hostigamiento y acoso sexual, denuncia y atención recibida por estudiantes universitarios mexicanos [Internet]. Vol. 27, Revista de Psicología. 2019 [citado 24 de mayo de 2022]. p. 1. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/revpsicol/v27n2/0719-0581-revpsicol-27-2-00049.pdf
Goyzueta AP, Cervantes-Alvino SC. Vista de Acoso sexual en estudiantes universitarios de Lima Norte [Internet]. Vol. 6, Peruvian Journal of Health Care and Global Health. 2022 [citado 13 de junio de 2022]. p. 27–32. Disponible en: http://revista.uch.edu.pe/index.php/hgh/article/view/174/114
Quintero Ramírez ÓA. Gender violence and institutional intervention at the National University of Colombia [Internet]. Vol. 51, Nomadas. 2019 [citado 8 de diciembre de 2022]. p. 191–209. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7436431
Carrillo Meráz R, Carranza Guevara N. Bajo la sombra del anonimato. Del muro de la denuncia al acoso y hostigamiento sexual en las IES [Internet]. El Cotidiano. 2019 [citado 9 de diciembre de 2022]. p. 39–50. Disponible en: https://www.elcotidianoenlinea.com.mx/pdf/216.pdf
Barrantes Sánchez NS. Acoso Sexual en la Universidad. Experiencias de organizaciones estudiantiles de mujeres en universidades de Bogotá [Internet]. 2020 [citado 15 de mayo de 2023]. p. 158. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/78041/1014244349.2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ruiz Bravo López P, Mezarina Chávez J. Descubriendo grietas en la “torre de marfil”: el fenómeno del hostigamiento sexual en la Pontificia Universidad Católica del Perú. En: Prevalencia, manifestaciones y efectos del hostigamiento sexual en universidades. 1era. Edic. Quito, Ecuador: Instituto de Altos Estudios Nacionales (IAEN); 2022. p. 105–38.
Vásquez LYF. “Stories that are not stories”: Sexual harassment, naturalized violence in university classrooms [Internet]. Vol. 51, Nomadas. 2019 [citado 5 de mayo de 2022]. p. 135–53. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75502019000200135
Ramirez Raunigg K, Trujillo Cristoffanini M. Acoso sexual como violencia de género: voces y experiencias de universitarias chilenas [Internet]. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia. 2019 [citado 9 de diciembre de 2022]. p. 221–40. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6976761&orden=0&info=link%0Ahttps://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=6976761
Garcés Estrada C, Santos Pérez A, Collado, Castillo L. Universidad y Violencia de Género : Experiencia en Estudiantes Universitarios de Trabajo Social en la Región de Tarapacá University and Gender Violence : Experience in University Social Work Students in the Tarapacá Region [Internet]. Vol. 14, Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. 2020 [citado 9 de diciembre de 2022]. p. 59–77. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v14n2/0718-7378-rlei-14-02-59.pdf
Cano-Arango BC, Duque-Monsalve LF, Montoya-Escobar MC, Gaviria-Gómez AM. Del silencio a la acción colectiva: Voces de mujeres víctimas de acoso sexual en las instituciones de educación superior [Internet]. Vol. 27, Qualitative Report. 2022 [citado 15 de mayo de 2023]. p. 752–76. Disponible en: https://www.proquest.com/openview/252a7e8493faae23188b3ca0fb5361cd/1?pq-origsite=gscholar&cbl=55152
Martínez Ochoa H, Salazar Gutiérrez S. Experiencia de acoso sexual en estudiantes universitarios y la espacialidad intersticial como dispositivo de exclusión-negación [Internet]. Vol. 30, Ultima década. 2022 [citado 8 de diciembre de 2022]. p. 257–88. Disponible en: https://nuevosfoliosbioetica.uchile.cl/index.php/UD/article/view/67289/70395
Altamirano Zabala GN de J. Violencia de género en estudiantes universitarios [Internet]. Universidad Andina Simón Bolivar; 2020. Disponible en: https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/7582/1/T3295-MESC-Altamirano-Violencia.pdf
Díaz Martínez C. Obstáculos para la igualdad de género en las universidades [Internet]. Rueda. 2020 [citado 9 de diciembre de 2022]. p. 60–76. Disponible en: https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/24532/Revista Rued%40 60-76.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sandoval Obando E, Peña JC. Violencia de género y discriminación arbitraria en una universidad privada chilena: una exploración inicial [Internet]. Vol. 15, Sophia. 2019 [citado 8 de diciembre de 2022]. p. 55–70. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7069226
Morales S, Paredes M, Alberdi G. Acoso sexual por relación de poder docente estudiante: Caso de estudio Universidad de Guayaquil [Internet]. Vol. 16, Revista Conrado. 2020 [citado 13 de marzo de 2023]. p. 364–72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200364
Olaya Martínez A. Rutas contra el silencio: análisis de los mecanismos para el manejo y prevención del acoso sexual al interior de la Universidad de Antioquia (Colombia) [Internet]. Vol. 20, El Ágora USB. 2020 [citado 9 de diciembre de 2022]. p. 142–56. Disponible en: http://www.revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/4137/3572